STEM FF nett5

Tiltak og prosjekter

Mål og organisering av STEM for fremtiden

Bakgrunn

Norsk arbeidsliv står overfor en alvorlig mangel på realfagskompetanse, samtidig som færre elever velger fordypning i realfag. Norske 15-åringer presterer svakere i matematikk og naturfag enn tidligere, og dette skjer i en tid hvor behovet for kompetanse innen STEM-fagene (science, technology, engineering, mathematics) er økende i alle deler av arbeidslivet.

Mangelen på STEM-kompetanse har betydelige konsekvenser: Norske bedrifter må si nei til ordrer, utsette innovasjonsprosjekter og sliter med å besette viktige stillinger. STEM-kompetanse er nøkkelen til å møte utfordringer knyttet til digitalisering, energi, helse, klima og bærekraft. I møte med klimamål, teknologisk utvikling, sikkerhet og beredskap, er realfaglig kompetanse avgjørende for å sikre fremtidens innovasjon og verdiskaping.

For å få større effekt av innsatsen som allerede gjøres, er det behov for en felles arena for kunnskapsdeling og koordinering – slik at vi trekker i samme retning.

Hva er STEM for fremtiden?

STEM for fremtiden er en strategisk samarbeidsplattform som mobiliserer til felles innsats for å sikre Norges kompetansebehov og øke rekrutteringen til STEM-utdanninger og -arbeidsliv. Prosjektet er et samarbeid mellom Norsk Industri, Tekna, NITO, Tek Norge, Abelia og Nasjonalt senter for realfagsrekruttering (NSR), som har initiert og leder samarbeidet og har ansvar for at arbeidet er i tråd med nasjonale utdannings- og kompetansebehov.

Gjennom kunnskaps- og erfaringsutveksling får aktørene felles innsikt fra ulike områder innen utdanning og arbeidsliv. Dette gir mulighet for å identifisere felles prosjekter og bidra til samfunnsdebatten om hvordan Norge kan sikre nok STEM-kompetanse til fremtidens behov.

Vi vet hva som motiverer og trigger realfagsinteresse hos barn og unge, og målene gjenspeiler vår felles forståelse av hva som må til for å styrke rekrutteringen. STEM for fremtiden vil derfor arbeide for å styrke teknologi- og realfagene i grunnskolen og videregående skole – både yrkesfag og studieforberedende utdanningsprogram. Vi vil bedre rammevilkårene for teknologitunge utdanninger i høyere utdanning og legge til rette for økt samarbeid mellom skole, utdanning og arbeidsliv.

FF positiv