Mål og organisering av STEM for fremtiden
Bakgrunn
Norsk arbeidsliv står overfor en alvorlig mangel på realfagskompetanse, samtidig som færre elever velger fordypning i realfag. Norske 15-åringer presterer svakere i matematikk og naturfag enn tidligere, og dette skjer i en tid hvor behovet for kompetanse innen STEM-fagene (science, technology, engineering, mathematics) er økende i alle deler av arbeidslivet.
Mangelen på STEM-kompetanse har betydelige konsekvenser: Norske bedrifter må si nei til ordrer, utsette innovasjonsprosjekter og sliter med å besette viktige stillinger. STEM-kompetanse er nøkkelen til å møte utfordringer knyttet til digitalisering, energi, helse, klima og bærekraft. I møte med klimamål, teknologisk utvikling, sikkerhet og beredskap, er realfaglig kompetanse avgjørende for å sikre fremtidens innovasjon og verdiskaping.
For å få større effekt av innsatsen som allerede gjøres, er det behov for en felles arena for kunnskapsdeling og koordinering – slik at vi trekker i samme retning.
Hva er STEM for fremtiden?
STEM for fremtiden er en strategisk samarbeidsplattform som mobiliserer til felles innsats for å sikre Norges kompetansebehov og øke rekrutteringen til STEM-utdanninger og -arbeidsliv. Prosjektet er initiert, og ledes, av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering (NSR). NSR har ansvaret for at arbeidet er i tråd med nasjonale utdannings- og kompetansebehov.
Gjennom kunnskaps- og erfaringsutveksling får aktørene felles innsikt fra ulike områder innen utdanning og arbeidsliv. Dette gir mulighet for å identifisere felles prosjekter og bidra til samfunnsdebatten om hvordan Norge kan sikre nok STEM-kompetanse til fremtidens behov.
Vi vet hva som motiverer og trigger realfagsinteresse hos barn og unge, og målene gjenspeiler vår felles forståelse av hva som må til for å styrke rekrutteringen. STEM for fremtiden vil derfor arbeide for å styrke teknologi- og realfagene i grunnskolen og videregående skole – både yrkesfag og studieforberedende utdanningsprogram. Vi vil bedre rammevilkårene for teknologitunge utdanninger i høyere utdanning og legge til rette for økt samarbeid mellom skole, utdanning og arbeidsliv.
