STEM utdanning

STEM partner

Vil din virksomhet bidra til å rekruttere flere til realfag og teknologi? Som STEM partner støtter du NSRs arbeid med å rekruttere til et bærekraftig, likestilt og konkurransedyktig samfunn.

Samarbeid for økt rekruttering

STEM partner er et rekrutteringsprogram som bidrar til langsiktig og strategisk rekruttering til teknologi- og realfagene. Formålet er å systematisere arbeidslivets bidrag inn og gjøre det enklere og mer forutsigbart å bidra. Programmet er utviklet for bedrifter og virksomheter nasjonalt i alle størrelser som har behov for realfaglig kompetanse, som ønsker å bidra til samfunnet og sikre egne fremtidige kompetansebehov. Næringsklynger og bransjeforeninger har også mulighet til å tilby sine medlemsbedrifter deltakelse i rekrutteringsprogrammet som en tilleggstjeneste.

Virksomhetene bestemmer sine egne forpliktelser innenfor tre kategorier av samarbeidsmuligheter som gjengis i en årsplan; elevaktiviteter, kommunikasjonsarbeid og sponsormuligheter. Gjennom programmet tilbys virksomhetene også tilgang til den nasjonale plattformen – stemarbeidsliv.no – for samhandling mellom skole og arbeidsliv innenfor realfagene.
Programmet tilbys av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, som har solid og forskningsbasert kunnskap om målgruppen og trender innenfor rekruttering, og gjennom samarbeidet kan virksomhetene bidra til å styrke interessen, øke volumet og mangfoldet til rekrutteringsgrunnlaget til disse fagene.

Hvorfor prioritere langsiktig rekruttering?

Det er et betydelig udekt kompetansebehov innenfor STEM-fagene i norsk arbeidsliv, og rapporter og undersøkelser viser at dette vil fortsette i årene fremover. For alt for få ungdommer velger å fordype seg i realfagene på videregående skole.

Statistikk fra Utdanningsdirektoratet viste at kun 13 prosent av elevene i studieforberedende programmer fordypet seg i matematikk for realfag i 2022, kun 7 prosent fordypet seg i fysikk. I samme år hadde vi i overkant av 1000 studieplasser som krevde full fordypning i matematikk for realfag i Norge som stod tomme. Dette er kritisk for Norge sin omstilling og konkurransekraft. Derfor er det viktig å jobbe langsiktig og strategisk for å øke rekrutteringen til disse fagene, slik at flere - og et større mangfold, velger å fordype seg i realfagene og søker seg videre til STEM-utdanninger.