MNT22 2

MNT konferansen 2025

Årets tema er kompetanse

Velkommen til MNT konferansen 2025! Denne gangen er NTNU vertskap og vi møtes på NTNU Gløshaugen i Trondeheim.

MNT konferansen 2025

Konferansen retter seg mot undervisere og alle andre innenfor MNT-fag på høyskole eller universitet som er tett på studentene. Konferansen er en møteplass der alle interesserte kan dele erfaringer og bli kjent på tvers av fagmiljøer og institusjoner.

Merk: Vi har flyttet konferansen fra mars til første uke i mai for å kunne bruke egne lokaler på campus, fremfor å holde konferansen på hotell.

Tema for konferansen er kompetanse. Kompetanse som mål for studenter på våre studieprogram. Kompetanse til å kunne møte og håndtere de viktige utfordringene verden står overfor akkurat nå. Evnen til å håndtere følelsesmessige utfordringer, komplekse utfordringer og umedgjørlige problemer (“wicked problems”). Men også vår egen kompetanse til å utvikle og re-designe studieprogram, undervisnings- og vurderingsformer.


Lenke til konferansens nettside kommer her >

Velkommen til konferanse.

Vi inviterer interesserte til å sende inn konferansebidrag.

Call for Papers
Kompetanse – mer enn summen av kunnskaper og ferdigheter
Hvordan skall vi designe utdanningsløp med fokus på kompetanse?

  • Re-design av studieprogrammer eller emner
  • Nye undervisnings- og vurderingsformer
  • Hvordan kan vi integrere bærekraft og digital kompetanse i studieprogrammer og emner
  • Samarbeidskompetanse og umedgjørlige problemer i studieprogrammer og emner
  • Støtte til og for kompetanseutvikling av undervisere og studieprogramledere

Format for bidrag: Konferanseartikel, konferanseposter, eller workshop

Frister:
Åpning for innsending av abstract: 15. november 2024
Deadline for innsending av abstract: 13. januar 2025

Mer informasjon kommer.

Fullstendig konferansebidrag skal inneholde:

  • Tittel – maksimum 15 ord.
  • Forfattere og institusjon – husk og oppgi kontaktinformasjon for alle medvirkende forfattere.
  • Nøkkelord – inntil 5 nøkkelord, skal nevnes i innsendningsprosessen av bidrag.
  • En side med sammendrag – ca 300 ord i tillegg til referansar – totalt maksimum 1 side.
  • Endelig konferansebidrag, 3-5 sider.
  • Bidrag kan bli lasta opp i word- eller pdf-format.

Forenklet konferansebidrag skal inneholde:

  • Tittel – maksimum 15 ord.
  • Forfattere og institusjon.
  • Inntil 5 nøkkelord.
  • Sammendrag av arbeidet man ønsker å presentere, 300-500 ord i tillegg til referanser, totalt maksimum en side. Sammendraget bør inneholde en kort beskrivelse av bakgrunn og mål for arbeidet/prosjektet, evt. metode, resultater og konklusjon.

Presentasjonsform:
Konferansen vil inkludere plenumssesjoner med inviterte foredragsholdere og parallellsesjoner med presentasjon og diskusjon av de aksepterte konferansebidragene. Bidragene vil kunne presenteres på ulike måter og vi oppfordrer til å legge tilrette for dialog og egne pedagogiske grep.

Språk for bidraget kan være norsk, annet skandinavisk språk eller engelsk.

Videreutvikling av konferansebidrag til review i Nordic Journal og STEM-education

Etter konferansen er det mulig å sende videreutviklet artikkel (5-8 sider) til review for presentasjon i Nordic Journal of STEM-Education i løpet av 2025. Tidsskriftet gir publiseringspoeng på nivå 1. Tidsskriftet er Open Access og publiserer løpende.

Den endelege artikkelen skal primært være reflekterande og ikke beskrivende, dvs. at teksten ikke bare beskriver hva som er gjort, men også reflekterer over hvorfor og hvordan – i tillegg til hva resultatene av undersøkelsene er. Dette skal være forankret i pedagogisk resonnement. Dette må fremkomme av sammendraget. Sammendraget og endeleg bidrag blir bedømt av reviewkomiteen.

Kriterium for review:

  • Relevans for formål og tema
  • Potensial for å stimulere til diskusjon om undervisning og læring
  • Interessant, generaliserbart og anvendeleg for undervisare i høyare utdanning generelt og MNT-utdanning spesielt
  • Refleksjon og diskusjon
  • Forankret i pedagogisk resonnement
  • Vitenskapelig formelle vurderingskriterium:
    • Er bidraget godt strukturert og formulert?
    • Er målene tydelig formulert?
    • Er metoden skildret og diskutert?
    • Er resultatene tydelig presentert og godt underbygd?
    • Er konklusjonen klar?
    • Er referansene relevante?
    • Reflekterer tittelen innholdet i artikkelen?
    • Gir bidraget noe nytt til feltet?

MNT konferansen har som formål å fremme kvaliteten og relevansen til MNT-utdanningene gjennom å bidra til forskingsbasert og vitskapeleg tilnærming til undervisning og læring – SoTL (Scholarship of Teaching and Learning).

Interesserte blir invitert til å dokumentere og dele arbeidet og erfaringene sine for å fremme utdanningskvalitet.

Målgruppe for konferansen

  • Vitenskapelig ansatte innen MNT-utdanningene
  • Personer som er aktive innenfor utdanningsledelse; dekaner, programansvarlige, undervisningsledere, administratorer og studieveiledere
  • Ansatte innen pedagogikk og fagdidaktikk innenfor MNT-utdanning
  • Utdanningene sine interessenter; ansatte i vidaregående opplæring og relevant arbeidsliv, og studenter

Målet til konferansen

  • Bidra til utvikling av kvaliteten og relevansen til MNT-utdanninger gjennom kunnskapsdeling og dialog
  • Oppmuntre til diskusjon om undervisning og læring i MNT-utdanning
  • Gi underviserene mulighet til å dokumentere og dele de pedagogiske erfaringene sine
  • Samle dokumenterte og evaluerte eksempler på gode og innsiktsfulle tanker og aktiviteter
  • Legge til rette for dialog mellom ulike aktørar (vitskapeleg ansatte, ledelse, studenter, administrasjon, vidaregående opplæring, arbeidsliv og internasjonale aktører)

Arrangørar av MNT konferansen 2025
Universitets- og høgskolerådet, UHR ved fagstrategisk enhet for matematikk, naturvitenskap og teknologi, Nasjonalt senter for realfagsrekruttering og NTNU.

Tid

5.-6.mai 2025

Sted

NTNU Gløshaugen, Trondheim

For hvem

Konferansen retter seg i hovedsak mot undervisere i MNT-fag på universitet eller høyskole