Bedriftsbesøk ga elever et unikt møte med realfag i praksis

Under pilotprosjektet fikk FIRST LEGO League-deltakere utforske arkeologi og teknologi sammen med ekte fagfolk.

Ntnu

Hvordan kan man se under bakken – uten å grave? Hva kan årringer og jordprøver fortelle oss om fortiden? Og hvordan bruker arkeologer og teknologer data for å forstå verden rundt oss?

Disse spørsmålene – og mange flere – fikk barn og unge utforske da vi denne høsten gjennomførte et pilotprosjekt med bedriftsbesøk i forbindelse med årets FIRST LEGO League-konkurranse.

I samarbeid med FIRST Scandinavia, FIRST LEGO League Scandinavia og tre engasjerte fagmiljøer i Trondheim, fikk elever fra flere skoler møte forskere, fagfolk og teknologi på nært hold. Gjennom bedriftsbesøk fikk de oppleve hvordan realfag brukes i praksis – og hvordan teknologi hjelper oss å avdekke, bevare og forstå fortiden.

Tett på forskning og virkelighet

Tre ulike fagmiljøer åpnet dørene og delte kunnskap, verktøy og erfaringer med nysgjerrige elever:

🏺 Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU)

Arkeologene hos NIKU tok imot elever fra Brundalen og Nidarvoll skole. Her fikk elevene høre om utgravinger i middelalderbyer, utforske eksempler på digital dokumentasjon, og lære hvordan teknologi brukes i moderne arkeologi.

📡 Field Geospatial AS

Hvordan kartlegger man det som ikke synes? Hos geomatikk-ekspertene i Field fikk elevene fra Nidarvoll og Trondheim Internastional School se hvordan geospatiale data samles inn, analyseres og visualiseres. Med engasjerte fagfolk som guider, fikk de innsikt i hvordan digitale modeller skapes og brukes i bygg, infrastruktur og miljøprosjekter.

🧪 NTNU Vitenskapsmuseet – Nasjonallaboratoriene for datering

Elever fra Lilleby skole fikk besøke nasjonallaboratoriene for datering ved NTNU, og lære hvordan forskere bruker naturvitenskapelige metoder for å datere funn og forstå fortiden. De fikk møte forskere, stille spørsmål og se avansert utstyr i bruk.

Realfag i praksis – og i virkeligheten

Årets FLL-tema, Unearthed, handler om å bruke teknologi og vitenskap for å utforske fortiden. Gjennom bedriftsbesøkene fikk deltakerne oppleve hvordan dette faktisk gjøres – og hvordan realfag spiller en avgjørende rolle i både forskning, samfunn og fremtiden.

Sammen med våre samarbeidspartnere ønsker vi å gi barn og unge et reelt møte med hvordan realfag brukes i arbeidslivet. Bedriftsbesøkene viser elevene at realfag ikke bare er noe man lærer på skolen – det er noe man kan bruke til å gjøre spennende oppdagelser, løse viktige problemer og være med på å forme fremtiden.

Veien videre

Pilotprosjektet ble gjennomført i Trondheim, men målet er å utvide tilbudet til flere byer neste år. Responsen fra både elever, lærere og bedrifter har vært svært positiv – og vi ser at slike møter kan spille en viktig rolle i å bygge både faglig forståelse og fremtidig motivasjon.

Field
NIKU1
NIKU2